Pojave odsutnog. Prilozi savremenoj estetici, IKZS, Sremski Karlovci/Novi Sad 2016. (str. 243)
NAGRADA SRETEN MARIĆ ZA ESEJISTIKU
Vladimir Gvozden, ”Umetnost, subjektivnost, zajedništvo”, Polja 506, Novi Sad 2017.
Knjiga Dragana Prola je uspela povesno-filozofska dijagnoza odnosa subjektivnosti i stvarnosti, koji emanira u estetskim proizvodima i diskursima o njima. Ono što je naročito bitno istaći jeste paradoks same umetnosti koji se da iščitati iz Prolove analize. Naime, ukoliko je hronično nezadovoljstvo praktičnim svetom ono što hrani umetnost, jasno je da estetski svet prosperira nad manama praktičnog sveta, što bi zapravo značilo da umetnost izrasta na pukotini koju osuđuje, ali zahvaljujući kojoj postoji. Rekao bih, zajedno sa Igltonom, da ovo i jeste temelj građanske koncepcije umetnosti, kao što može biti i temelj manipulacije idejom da je potrošački i tržišni svet toliko savršen da svaka kritika postaje izlišna. Ali postoji li tu još nešto? Naravno, i to je ono što Prole ističe: naime, nije ovde toliko reč o moći negativiteta, koliko o tome da umetnički rad, ukoliko želi da ostane veran imanenciji, a ne tek evokacijama utešnih obzorja transcendencije, mora beskompromisno da se razračunava ne sa pukim ispoljavanjima negativnih tendencija, već sa vlastitim uslovima. Ukratko, prava umetnost se pita šta je to što me omogućuje? To, razume se, nije kritika, a nije ni prava odsutnost. Autor, na koncu, odgovara da umetnost čuva od nepovratnog gubljenja onoga što je temelj ljudskosti, a to je zajedništvo. A čini se da zajedništvo ipak, ma koliko bilo potisnuto ili ideologizovano, pripada imanenciji života kao ljudskog života.
Book NamePojave OdsutnogPublisherIKZS, Sremski Karlovci/Novi SadYear2016.